مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
توضیحات:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی در قالب فایل word و در 62 صفحه.

بخشی از متن:
درباره تعريف كارآفريني و شخص كارآفرين و كارآفريني سازماني، تعاريف گوناگوني از سوي صاحبنظران ارائه شده است كه با توجه به وسعت سيطره كارآفريني در رشته ها و علوم مختلف، تنوع تعاريف نيز امري غير قابل كنترل و ناگزير است، درنتيجه ارائه تعريف كامل و جامعي كه بتوان با ارائه آن، اجماع ديدگاههاي صاحبنظران را جلب كرد، سخت و گاه غير ممكن مينمايد.
واژه کار آفريني ابتدادر زبان فرانسه ابداع شد (کرباسي وهمكاران ،1381: 27 ،اعرابي ،1382 : 17) و از اصطلاح و کلمه فرانسوي Entreprendre به معناي "واسطه و دلال "ويا اصطلاح انگليسي To undertake به معناي «متعهد شدن» اقتباس شده است (احمد پور دارياني ،1383 : 4) که در سال 1848 توسط استوارت ميل به کارآفريني در زبان انگليسي ترجمه شد. در فارسي هم اين اصطلاح ابتدا کار فرمايي و سپس کارآفريني( در ايران به معناي کسي که زير بار تعهد مي رود) ترجمه شده که هر دو ترجمه خوبي از اين واژه نيستند . به نظر مي رسد بهتر بود که اين واژه به «ارزش آفرين »ترجمه مي‌شد ( احمد پور دارياني ، 1381 ).
سه دليل مهم توجه به موضوع کارآفريني عبارتند از توليد ثروت، توسعه تکنولوژي و اشتغال مولد.در موارد زيادي اين مفهوم را به اشتباه صرفا معادل اشتغال زايي تعريف کرده اند. از اواخر دهه هفتاد در بسياري از کشورهاي پيشرفته به علت تغيير در ارزشها و گرايشهاي جامعه و تغييرات جمعيت شناختي ، موجي از کسب و کارهاي کوچک و افراد خود اشتغال به وجود آمدند به گونه اي که اين موضوع باعث شده است تا مقوله کارآفريني از جنبه هاي متعدد و بوسيله رشته هاي مختلف علمي نظير اقتصاد ، مديريت ، جامعه شناسي و روانشناسي مورد مطالعه قرار گيرد(هايتون ، 2005: 25).
اقتصاددانان نخستين كساني بودند كه در نظريه هاي اقتصادي خود به تشريح كارآفرين و كارآفريني پرداختند. كوركت (2004) كارآفريني را فرايند پويايي از تغيير بينش و بصيرت با ابتكار و نوآوري مي‌داند. هيسريچ و پيترس (2002) كارآفريني را فرايند خلق هر چيز نو و با ارزش، با صرف وقت و تلاش با فرض همراه داشتن خطرات مالي، روحي و اجتماعي و به دست آوردن پاداش هاي مالي و رضايت فردي و استقلالي كه از آن ناشي مي‌شود، تعريف كرده‌اند. پيتر دراکر (1985) کارآفريني را به مفهوم جستجوي دائمي براي تغيير ، واکنشي در برابر آن و بهره برداري از آن به عنوان يک فرصت بيان مي کند؛ از طرف ديگر شومپيتر ، به عنوان کسي که براي نخستين بار اين مقوله را در نظريات خود به صورت علمي بيان کرد ، کار آفريني را فرايند تخريب خلاق ميداند ( هزار جريبي1384 :9).
تامپسون ( 2000) كارآفريني را فرايندي مي‌داند كه در آن بتوان با استفاده از خلاقيت، عضو جديد را همراه با ارزش جديد با استفاده از زمان، منابع، ريسك و به كارگيري ديگر عوامل به وجود آورد. چرچيل درباره كارآفريني با نگاه متفاوتي معتقد است : كارآفرينان بايد بر حركت ها و بهبودهاي مستمري متمركز شوند كه به صورت مداوم در پي بهره برداري از ريسك‌ها و فرصت‌هاي قابل کنترل باشد (ناهيد،42:1388).
رضائيان كارآفريني را فراگرد شكار فرصتها به وسيله افراد، بدون در نظر گرفتن منابع موجود در اختيار تعريف ميكند و در اصل بر اين مهم استوار است كه كارآفر ينان به هنگام تصور فرصت هاي جديد، محدوديت‌هاي منابع جاري را ناديده مي‌گيرند(رضائيان،1390: 41).
فراي (1993) معتقد است كارآفريني يعني در هم آميختن ويژگيهاي شخصي، ابزار مالي و منابع موجود در محيط كار كه از راه فرآيندي انجام مي‌پذيرد و بقا مي‌يابد(ناهيد،42:1388).
کار آفريني عبارتست از فرايند ايجاد ارزش از راه تشکيل مجموعه منحصر فردي از منابع به منظور بهره گيري از فرصتها فرايندي است که منجر به ايجاد رضايتمندي و يا تقاضاي جديد مي گردد (احمد پور دارياني، 1384: 28).
کار آفريني شامل يک فرآيند يادگيري است و عبارتست از توانايي برآمدن از عهده مسائل و مشکلات و نيز ياد گرفتن از آنها مي‌باشد(ديکنز و فريل ، 2003 :21).

فهرست مطالب:
مبانیکارآفرینی سازمانی
مفهوم و تعاریف کارآفرینی
تاریخچه کارآفرینی
تعریف کار آفرین
صفات و ویژگی‌های کارآفرینان
مرکز کنترل درونی
خلاقیت و نوآوری
انواع کارآفرینی
الف –کارآفرینی فردی
ب – کارآفرینی درون سازمانی
ج – کارآفرینی سازمانی
تعریف کارآفرینی سازمانی
ویژگیهای کارآفرینان سازمانی
عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی
عوامل زمینه‌ای مؤثر بر رفتار کارآفرینی سازمانی
عوامل ساختاری مؤثر بر رفتار کارآفرینی سازمانی
ویژگی سازمان‌های کارآفرین
ابعاد ساختاری
غیر رسمی بودن
تخصصی نبودن
نداشتن استاندارد
کم رنگ بودن سلسله مراتب
نداشتن پیچیدگی
عدم تمرکز
حرفه‌ای بودن
حمایت مدیریت
ابعاد محتوایی
الگوهای کارآفرینی سازمانی
الگوی کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن
مدل ترغیب کارآفرینی کوارتکوو هاجتس
مدل کارآفرینی سازمانی از دیدگاه فرای
مدل ۴E
مدل کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیسریچ
خوتجدیدی
ریسک‌پذیری
پیشگامی
رقابت تهاجمی
مدل مفهومی پژوهش
پیشینه تجربی پژوهش
منابع
منابع لاتین
منابع فارسی
پرسشنامه کارآفرینی سازمانی )رابینز و کولتر
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 11489 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 62

حجم فایل:114 کیلوبایت

 قیمت: 44,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری وپیشینه تحقیق کارآفرینی سازمانی در قالب فایل word , ودر 62 صفحه