تحقیق معنا و مفهوم دلگرمی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات:
تحقیق معنا و مفهوم دلگرمی در قالب فایل word و در 26 صفحه.

بخشی از متن:
تحقیقات نشان داده که خود دلگرم سازی باعث می‌شود افراد بسیار با جرأت تر، بردبارتر و با اعتماد به نفس بالاتري عمل کنند ونیز دارای رفتاردوستانه تري با دیگران بوده، احساس ثبات بیشتري نموده و همچنین بهتر قادر باشند با مسائل و مشکلات خود مقابله کنند (تامسون و رادولف ، 2000 ).
بیتر ( 2011)، درایکورس و سولتز (1998) بيان کرده‌اند که دلگرم سازي، گویای این باور است که باید برای کودکان احترام قائل بود، نباید آن‌ها را با استانداردهای بالا و بلند پروازی‌ها دچار دلسردي کرد. رفتار سوء کودکان، فقط زمانی است که آن‌ها بی انگیزه می‌شوند و باور دارند که با روش‌های دیگر نمی‌توانند موفق شوند. کودکان نیاز به دلگرمي دارند، همان‌گونه که گیاهان به آب و آفتاب، نياز دارند. بازگویی این نکته به کودکان که می‌توانند بهتر باشند در واقع به این معنی است که به اندازه کافی خوب نبوده اند، البته بدون احساس دلسردی در آن¬ها. در رويکرد آدلر- درايكورس چنین فرض می‌شود که منظومه‌ی خانواده از بسیاری جهات، مُدل کوچکی از جامعه است. در این رویکرد، منظومه‌ی خانواده، اولین محیط اجتماعی را تشکیل می‌دهد. هر کودکی می‌کوشد تا در این منظومه، با رقابت ورزی، مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، و موقعیتی برای خود پیدا کند (علیزاده، 1383).
هم چنین در اين رویکرد گفته مي¬شود که قسمت اعظم بدرفتاری کودکان و نوجوانان، از محیط خانه و خانواده آغاز شده و به وسیله‌ی آن محیط تداوم پیدا می‌کند، بدین ترتیب این نتیجه به دست می آید که مداخله در این بافت، روش مناسب و مؤثري برای پیشگیری و نیز درمان خواهد بود. بنابراین با توجه به اهمیت و فواید درگیر ساختن والدین در بهبود تعامل با فرزندانشان طراحی رویکرد مداخله‌ای و آموزش والدین از اهمیت و ضرورت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از این روش‌ها خود دلگرم سازی است که محقق سعی دارد در این پژوهش بر اساس رویکرد آدلر درایکورس و با استفاده از برنامه آموزش خود دلگرم سازی، جلسات آموزشی را برای مادران دارای دختر نوجوان تدارک ببیند تا میزان اثربخشی ¬این آموزش را در کاهش تعارضات والد –فرزند و افزایش فرزندپروری مقتدر ارزیابی کند. بنابراین، مسئله¬ی موجود این است که آموزش خود دلگرم سازی مادران به چه میزان بر شدت تعارضات بین مادران و دختران نوجوان تأثیر دارد و همچنین پس از این آموزش چه تغییری در الگوی فرزند پروری اقتداری مادران به وجود خواهد آمد.
تعریف مفهومی و عملیاتی خود دلگرم سازی
خود دلگرم سازی بخشی از فرآیند دلگرم سازی است که عبارت است از آموختن انرژی دهی به خود درجهت تلاش برای بهبود شرایط و کمال، درعین حال ارزش قائل شدن برای خود در مقام انسان، تأکید برنقاط قوت خود و ارزش قائل شدن برای تلاش‌های خود است (واتس ، 2008 ).
تعریف عملیاتی: خود دلگرمی را می‌توان مهارت و توانایی‌هایی تعریف نمود که مادران پس از 10 جلسه آموزش مد نظر، می‌آموزند که به شکل سازنده‌تری با تعارضات بین خود و دخترانشان برخورد کنند.

فهرست مطالب:
مقدمه
تعریف مفهومی و عملیاتی خود دلگرم سازی
مفهوم شناسی دلگرمی
نظریۀ آدلر درایکورس در مورد دلگرمی
تعریف دلگرمی
خود دلگرم سازی
ویژگی‌های افراد دلگرم
دلگرمی و تشویق
جایگاه دلگرمی در رویکرد آدلری
کاربرد دلگرمی
شروط اصلی دلگرمی
اصول دلگرم سازی
مهارت‌ها و عناصر دلگرمی
راه‌های دلگرمی دادن والدین به خود و نوجوانان
فهرست منابع و مآخذ
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 11831 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:52 کیلوبایت

 قیمت: 44,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری وپیشینه تحقیق معنا ومفهوم دلگرمی در قالب فایل word ودر 26 صفحه